FLUITEN & ZAALDIENST
Via de knop hieronder vind je het meest recente scheidsrechtersindeling
Iedere thuisdatum hebben 2 teams zaaldienst.
Wat houdt dat eigenlijk in? Dat leggen we je hieronder uit:
​​
De twee teams zijn verantwoordelijk voor het uitvoeren van de gehele thuisdatum (ook tijdens hun eigen wedstrijd). Op een thuisdatum wordt één of worden meerdere wedstrijden gespeeld. Daarvoor zijn voorbereidingen nodig, maar ook tijdens en ná de wedstrijd(en) is het nodig om aanwezig te zijn en te helpen.
​
Zaaldienst instructie VC Intermezzo
Algemeen
-
De teams die zaaldienst hebben, zijn verantwoordelijk voor het goede verloop van de wedstrijden in de zaal.
-
Verdeel de taken onderling: ontvangst, opbouw, toezicht, opruimen.
-
Zorg dat alle teamleden in de week voorafgaand aan de zaaldienst op de hoogte is van de afspraken.
-
Zorg dat er minimaal 4 teamleden pér team aanwezig zijn (totaal dus 8 personen), 45 minuten vóór de eerste wedstrijd(en) en direct na de laatste wedstrijd(en).
-
De velden moeten 30 minuten vóór aanvang van de eerste wedstrijd gereed zijn.
-
De zaaldienst verloopt volledig zelfstandig. Alleen in noodgevallen kan contact worden opgenomen met wedstrijdsecretaris Marc van Biert.
​
Voorbereiding vóór de wedstrijden
Sleutels en materialen ophalen
-
Zorg dat minimaal 1 teamlid sleutels heeft van berging 7 & materiaalhok 2.
-
In berging 7 liggen de volleyballen, ballenkarren & antennes. Tel het aantal ballen!
-
Telborden liggen onder de trap.
-
In hok 2 staan 2 laptops voor het invullen van het Digitale Wedstrijdformulier (DWF).
Opbouw van de zaal
-
Controleer de veldindeling zoals verstrekt door de wedstrijdsecretaris.
-
Zet de velden op volgens het schema.
-
Hang netten en antennes op en stel de juiste nethoogte in.
-
Zet de telborden en de spelersbanken klaar bij ieder veld
-
Zorg dat de wedstrijdtafel is ingericht: 2x laptop, wedstrijdschema en scheidsrechters benodigdheden (bak)
Ontvangst van teams en scheidsrechters
-
Verwijs teams naar hun veld en kleedkamers
-
Beantwoord vragen en zorg voor een gastvrije ontvangst.
-
Controleer of er voor elke wedstrijd een scheidsrechter en teller is.
-
Indien er geen scheidsrechter (tijdig) aanwezig is, minimaal 20 minuten voor aanvang wedstrijd, ga dan zélf de betreffende scheidsrechter bellen!
-
Als er geen scheidsrechter komt opdagen, neemt iemand van de zaaldienst de fluitdienst over óf regelt deze een vervanger, zodat de wedstrijd ten alle tijden doorgaat.
Tijdens de wedstrijden
-
Houd toezicht op het verloop van de wedstrijden.
-
Zorg dat de wedstrijden op tijd beginnen.
-
Help de teams en/of scheidsrechters bij het invullen van het DWF, indien nodig.
-
Let op orde en netheid in de zaal (achtergebleven items of rommel van voorgaande teams)
-
Ondersteun jonge scheidsrechters indien nodig.
-
Houdt altijd de wedstrijdtafel bezet met minimaal 2 personen. 1 blijft zoveel mogelijk zitten en de ander kan vrij bewegen door de zaal, indien nodig.
Na afloop van de wedstrijden
Afhandeling DWF
-
Controleer of de uitslagen correct zijn ingevuld en verstuurd in het DWF.
-
Bij problemen met het DWF: noteer uitslagen en mail deze naar de wedstrijdsecretaris.
Opruimen van de zaal
-
Velden (palen, netten, telborden, banken) opruimen.
-
Ballen en antennes naar berging 7, laptops en scheidsrechter materialen naar hok 2.
-
Controleer of alles terug is in de materiaalhokken 7 en 2. Tel het aantal ballen!
-
Meld afwijkingen bij materiaalbeheer (Reinier en/of Richard)
-
Verwijder afval uit de zaal en zorg dat de zaal netjes wordt achtergelaten.
-
Achtergebleven items kunnen bij ‘gevonden voorwerpen’ van De Staver worden aangemeld (via de receptie of de horeca bar)
Terugbrengen materialen
-
Breng geleende sleutels terug op dezelfde dag bij diegene waar je ze hebt opgehaald.
​
​
Noodprocedure
In geval van een noodsituatie (bijvoorbeeld letsel of ernstige verstoring van het wedstrijdverloop):
-
Blijf kalm en zorg voor veiligheid van spelers en publiek.
-
Bij levensbedrijgende situaties: bel 112 en volg instructies van hulpdiensten
-
Waarschuw direct de beheerder van De Staver via de bar of receptie.
-
Neem contact op met de wedstrijdsecretaris, Marc van Biert:
-
Telefoon:
-
E-mail:
-
-
Stuur altijd een email over het incident aan de wedstrijdsecretaris.
