Zaaldienst instructie VC Intermezzo
Algemeen
​
Op een thuisdatum worden één of meerdere wedstrijden gespeeld. De zaaldienstteams zijn verantwoordelijk voor het volledige verloop van deze dag — vóór, tijdens en na de wedstrijden.
​
-
Verantwoordelijkheid: De zaaldienst wordt uitgevoerd door twee teams.
-
Aanwezigheid: Minimaal 4 teamleden per team (totaal 8 personen), 45 minuten vóór de eerste wedstrijd en
​direct na de laatste wedstrijd. -
Zelfstandig: De zaaldienst verloopt geheel zelfstandig.
​
Alleen in noodgevallen mag contact worden opgenomen met wedstrijdsecretaris Marc van Biert.
Taken overzicht zaaldienst
Voorbereiding vóór de wedstrijden
Sleutels & materialen
Opbouw van de zaal
Ontvangst teams, scheidsrechters & tellers
Tijdens de wedstrijden
Toezicht
Na de wedstrijden
Afhandeling DWF
Opruimen van de zaal
-
Minimaal 1 teamlid heeft de code(s) van de sleutelkastjes gevraagd aan de materiaalbeheerders (Richard of Reinier)
-
In het trapgat liggen de (net)palen;
-
In het materialenhok in berging 7 liggen de benodigde eigen materialen:
-
Volleyballen, ballenkarren, antennes, wedstrijdnetten​
-
-
In het trapgat liggen de telborden;
-
Tel het aantal ballen bij ophalen én retour brengen
-
In hok 7 (dichte deur) liggen de laptops en de speaker.
-
Geef afwijkingen/beschadigingen door aan de materiaalbeheerders én wedstrijdsecretaris
​
-
Controleer de veldindeling van de wedstrijdsecretaris
-
Zet de velden op volgens het schema
-
Hang netten op de juiste hoogte, hang de antennes in de netten
-
Plak eventueel bij CMV of C-wedstrijden extra lijnen
-
Zet spelersbanken en telborden klaar bij ieder veld
-
Zet de scheidsrechter stoelen (senioren en A-jeugd) of bokken (overig) neer bij de velden (scheidsrechters kijken de zaal in, niet naar het publiek)
-
Zet de wedstrijdtafel gereed met 2 stoelen, 2 laptops, het wedstrijdschema en de bak met scheidsrechtersbenodigdheden (fluitjes, pennen, papiertjes)
-
Zet de speaker gereed bij de wedstrijdtafel (met verlengsnoer) en zorg voor (normale) achtergrondmuziek tijdens het inspelen. De muziek stopt direct bij aanvang van 1 van de wedstrijden.
-
Geef afwijkingen/beschadigingen door aan de materiaalbeheerders én wedstrijdsecretaris
​​
-
Bezet de wedstrijdtafel altijd met 2 personen!
-
Ontvang alle teams vriendelijk bij de wedstrijdtafel, vraag naar het invullen van het Digitale Wedstrijd Formulier (DWF) en meld de aanwezigheid bij de scheidsrechter(s)
-
Beantwoord vragen en wijs de teams naar de kleedkamers
(1,3,5 Dames en 2, 4, 6 Heren) -
Controleer de aanwezigheid van de scheidsrechter(s) en teller(s)
-
Indien de scheidsrechter en/of teller ontbreekt:
-
Bel deze uiterlijk 20 minuten voor aanvang van de wedstrijd​
-
Regel een vervanger of neem zelf de fluitdienst over (zaaldienst is verantwoordelijk voor overname fluitdienst bij afwezigheid)
-
Teldienst kan worden overgenomen door eigen team indien er wisselspelers zijn. Indien er geen wisselspelers zijn, neemt de zaaldienst de teldienst voor haar rekening. ​
-
-
Geef afwijkingen na afloop van de thuisdatum door aan de wedstrijdsecretaris
​​​
-
Houd toezicht op het verloop van de wedstrijden​
-
Bezet de wedstrijdtafel altijd met minimaal 2 personen (1 blijft zitten, 1 kan rondlopen in de zaal)
-
Help jonge, onervaren scheidsrechters met setstanden, DWF, etc.
-
Let op rondslingerende ballen, spelende jeugd rondom de velden, etc.
-
Geef ondersteuning daar waar nodig in de zaal
-
Geef afwijkingen na afloop van de thuisdatum door aan de wedstrijdsecretaris
​​​​
-
Controleer of de uitslagen zijn verwerkt in het DWF (door de scheidsrechter) en zijn verstuurd.
-
Bij problemen met DWF: noteer de uitslagen en meldt deze aan de wedstrijdsecretaris na afloop van de thuisdatum
-
Geef afwijkingen na afloop van de thuisdatum door aan de wedstrijdsecretaris
​​​​
-
Ruim velden op na de laatste wedstrijd (in samenwerking met het betreffende team)
-
Breng de ballen, antennes en wedstrijdnetten terug naar het materialenhok in berging 7.
-
Tel het aantal ballen, antennes en netten bij het retourbrengen.
-
Berg de laptops en geluidsbox weer op in hok 7
-
Doe de deuren van hok 7 en het materialenhok in berging 7 op slot!
-
Hang de netpalen terug en leg de telborden netjes terug
-
Zet alle banken terug naar de oorsponkelijke locatie
-
Ruim rommel op uit de zaal
-
Meld achtergebleven items bij 'gevonden voorwerpen' achter de bar in het sportcafé of bij de receptie
-
Meld je af bij het personeel van De Staver
-
Geef afwijkingen na afloop van de thuisdatum door aan de wedstrijdsecretaris en de materiaalbeheerders
​​​​​
NOODPROCEDURE
In geval van een ongeval of een bedreigende situatie voor teams, scheidsrechters, tellers, coach/trainers en/of aanwezigen in de zaal of publiek
​
-
​blijf kalm en zorg altijd eerst voor eigen veiligheid en daarna van anderen​
-
Roep andere leden (zaaldienst) erbij om te assisteren
-
Bel altijd direct 112 bij levensbedreigende situaties
-
Blijf altijd zélf bij het slachtoffer, totdat een hulpdienst of (aantoonbaar) deskundige jouw taak kan overnemen
-
Laat anderen (loop)taken uitvoeren (Icepack of AED halen, anderen informeren, etc.)
-
Zorg dat er namen en telefoonnummers van betrokkenen worden verzameld en genoteerd bij ernstige incidenten.
-
-
Informeer het personeel van De Staver​
-
Neem bij incidenten ook altijd contact op met de wedstrijdsecretaris of iemand van het bestuur van VC Intermezzo
​​​​​​
