top of page

FLUITEN, TELLEN & ZAALDIENST

Via de knop hieronder vind je het meest recente scheidsrechtersindeling & tellers

Zaaldienst instructie VC Intermezzo

Algemeen

​

Op een thuisdatum worden één of meerdere wedstrijden gespeeld. De zaaldienstteams zijn verantwoordelijk voor het volledige verloop van deze dag — vóór, tijdens en na de wedstrijden.

​

  • Verantwoordelijkheid: De zaaldienst wordt uitgevoerd door twee teams.

  • Aanwezigheid: Minimaal 4 teamleden per team (totaal 8 personen), 45 minuten vóór de eerste wedstrijd en
    ​direct na de laatste wedstrijd.

  • Zelfstandig: De zaaldienst verloopt geheel zelfstandig.

​

Alleen in noodgevallen mag contact worden opgenomen met wedstrijdsecretaris Marc van Biert.

Taken overzicht zaaldienst

Voorbereiding vóór de wedstrijden

Sleutels & materialen

Opbouw van de zaal

Ontvangst teams, scheidsrechters & tellers

Tijdens de wedstrijden

Toezicht

Na de wedstrijden

Afhandeling DWF

Opruimen van de zaal

  • Minimaal 1 teamlid heeft de code(s) van de sleutelkastjes gevraagd aan de materiaalbeheerders (Richard of Reinier)

  • In het trapgat liggen de (net)palen;

  • In het materialenhok in berging 7 liggen de benodigde eigen materialen:

    • Volleyballen, ballenkarren, antennes, wedstrijdnetten​

  • In het trapgat liggen de telborden;

  • Tel het aantal ballen bij ophalen én retour brengen

  • In hok 7 (dichte deur) liggen de laptops en de speaker. 

  • Geef afwijkingen/beschadigingen door aan de materiaalbeheerders én wedstrijdsecretaris

​

  • Controleer de veldindeling van de wedstrijdsecretaris

  • Zet de velden op volgens het schema

  • Hang netten op de juiste hoogte, hang de antennes in de netten

  • Plak eventueel bij CMV of C-wedstrijden extra lijnen 

  • Zet spelersbanken en telborden klaar bij ieder veld

  • Zet de scheidsrechter stoelen (senioren en A-jeugd) of bokken (overig) neer bij de velden (scheidsrechters kijken de zaal in, niet naar het publiek)

  • Zet de wedstrijdtafel gereed met 2 stoelen, 2 laptops, het wedstrijdschema en de bak met scheidsrechtersbenodigdheden (fluitjes, pennen, papiertjes)

  • Zet de speaker gereed bij de wedstrijdtafel (met verlengsnoer) en zorg voor (normale) achtergrondmuziek tijdens het inspelen. De muziek stopt direct bij aanvang van 1 van de wedstrijden. 

  • Geef afwijkingen/beschadigingen door aan de materiaalbeheerders én wedstrijdsecretaris

​​

  • Bezet de wedstrijdtafel altijd met 2 personen!

  • Ontvang alle teams vriendelijk bij de wedstrijdtafel, vraag naar het invullen van het Digitale Wedstrijd Formulier (DWF) en meld de aanwezigheid bij de scheidsrechter(s)

  • Beantwoord vragen en wijs de teams naar de kleedkamers
    (1,3,5 Dames en 2, 4, 6 Heren)

  • Controleer de aanwezigheid van de scheidsrechter(s) en teller(s)

  • Indien de scheidsrechter en/of teller ontbreekt:

    • Bel deze uiterlijk 20 minuten voor aanvang van de wedstrijd​

    • Regel een vervanger of neem zelf de fluitdienst over (zaaldienst is verantwoordelijk voor overname fluitdienst bij afwezigheid)

    • Teldienst kan worden overgenomen door eigen team indien er wisselspelers zijn. Indien er geen wisselspelers zijn, neemt de zaaldienst de teldienst voor haar rekening. ​

  • Geef afwijkingen na afloop van de thuisdatum door aan de wedstrijdsecretaris

​​​

  • Houd toezicht op het verloop van de wedstrijden​

  • Bezet de wedstrijdtafel altijd met minimaal 2 personen (1 blijft zitten, 1 kan rondlopen in de zaal)

  • Help jonge, onervaren scheidsrechters met setstanden, DWF, etc.

  • Let op rondslingerende ballen, spelende jeugd rondom de velden, etc.

  • Geef ondersteuning daar waar nodig in de zaal

  • Geef afwijkingen na afloop van de thuisdatum door aan de wedstrijdsecretaris

​​​​

  • Controleer of de uitslagen zijn verwerkt in het DWF (door de scheidsrechter) en zijn verstuurd.

  • Bij problemen met DWF: noteer de uitslagen en meldt deze aan de wedstrijdsecretaris na afloop van de thuisdatum

  • Geef afwijkingen na afloop van de thuisdatum door aan de wedstrijdsecretaris

​​​​

  • Ruim velden op na de laatste wedstrijd (in samenwerking met het betreffende team)

  • Breng de ballen, antennes en wedstrijdnetten terug naar het materialenhok in berging 7.

  • Tel het aantal ballen, antennes en netten bij het retourbrengen.

  • Berg de laptops en geluidsbox weer op in hok 7

  • Doe de deuren van hok 7 en het materialenhok in berging 7 op slot!

  • Hang de netpalen terug en leg de telborden netjes terug

  • Zet alle banken terug naar de oorsponkelijke locatie

  • Ruim rommel op uit de zaal

  • Meld achtergebleven items bij 'gevonden voorwerpen' achter de bar in het sportcafé of bij de receptie

  • Meld je af bij het personeel van De Staver

  • Geef afwijkingen na afloop van de thuisdatum door aan de wedstrijdsecretaris en de materiaalbeheerders

​​​​​

NOODPROCEDURE

In geval van een ongeval of een bedreigende situatie voor teams, scheidsrechters, tellers, coach/trainers en/of aanwezigen in de zaal of publiek

​

  1. ​blijf kalm en zorg altijd eerst voor eigen veiligheid en daarna van anderen​

  2. Roep andere leden (zaaldienst) erbij om te assisteren 

  3. Bel altijd direct 112 bij levensbedreigende situaties

    • Blijf altijd zélf bij het slachtoffer, totdat een hulpdienst of (aantoonbaar) deskundige jouw taak kan overnemen

    • Laat anderen (loop)taken uitvoeren (Icepack of AED halen, anderen informeren, etc.)

    • Zorg dat er namen en telefoonnummers van betrokkenen worden verzameld en genoteerd bij ernstige incidenten.

  4. Informeer het personeel van De Staver​

  5. Neem bij incidenten ook altijd contact op met de wedstrijdsecretaris of iemand van het bestuur van VC Intermezzo

​​​​​​

bottom of page